Cari disini....

Loading...

Saturday, 11 August 2012

Bila Aku datang ke Kandang Alwigoatfarm..

Assalamualaikum sahabat penternak dan bakal penternak.Tajuk kali ni pelik sedikit untuk "counter " tajuk di blog prof.alwi.haha..Alhamdulillah aku berpeluang melawat kandang Alwi buat kali kedua dan kali ini kedatangan aku membawa hajat besar ingin menyunting anak dara Alwi.Oleh kerana keterujaan maka awal lagi dah bertolak dari hotel bajet di Bidor.Aku bimbang kalau bertolak lewat terlepas pula nak membuat "selection"(ayat trader/importer) kambing di kandang Alwi.Al maklumla kambing dia pukul 9.00 pagi dah pergi meragut.Jadi adalah lebih baik aku mengambil langkah selamat dengan bertolak awal.Duduk bilik pun nak sarapan tak boleh bulan puasa.hehe..

Hajat di hati ingin memilih 10ekor kambing dara,1 ekor pejantan baka dan 2 ekor kambing jantan untuk sembelih.Sebab apa aku memilih untuk membeli kambing Alwi dari Perak,jauh tu dengan Pahang?sebab aku pernah beli kambing intensif,kambing memang cantik tapi tak pandai meragut bila di lepas untuk meragut.Kambing kampung kawasan sekitar?aku dah pergi tengok tapi kebanyakannya saiz agak kecil mungkin disebabkan "inbreeding" dan pejantan baka kecil.Kambing pilihan tetap kacukan kampung.Kambing Boer?maaflah.kos penjagaan agak rumit dan kos tinggi,ibarat pakai Ferrari tak larat nak isi minyak.Baik pakai Myvi jer kacukan Malaysia dan Jepun.Minyak jimat,alat ganti murah.hehe..

Kali ini aku berkesempatan mengambil video kambing-kambing dalam perjalanan pergi meragut selepas membuat pemilihan.Perghhh..memang seronok tengok kambing berebut-rebut keluar kandang dan menuju ke pintu pagar untuk dilepaskan.Nak di "upload" macam panjang sangat.tapi aku akan cuba juga bagi membangkitkan semangat penternak lain untuk berjaya seperti Alwi.Tapi untuk post kali ini aku letak gambar dulu lah.

pejantan aku beli,macam red kalahari pulak rasanya..
kambing-kambing menuju ke pagar..
tak sabar dah untuk meragut..mana yang sakit akan diasingkan..
masa meragut,pejantan Alwi bernama Berger ni sibuk menggaru..


Minggu depan akan sampailah kambing-kambing yang telah dipilih ke kandang aku.Bolehla kambing-kambing ni memimpin kambing Boer dan kambing Wak Beron yang sampai sekarang tak pandai meragut.Ucapan maaf juga kepada Alwi kerana telah mengganggu ritual "lap cermin kereta di waktu pagi" beliau.haha..



No comments:

Post a Comment