Cari disini....

Wednesday, 18 December 2013

KURSUS PERMANIAN BERADAS SESI 02/2013



Assalamualaikum...salam sejahtera kepada pembaca tegar blog ini.. Kali ni den pulak yang menulis since tajuk posting kali ni berkisar tentang pengalaman den pergi berkursus di Institut Verterinar Malaysia Kluang Johor (IVM). so..kalau bahasa yang den gunekan tu lain macam jo bunyinye..harap paham2la ek..1st time menulis.. Owh..lupe nak memperkenalkan diri..den ni ILIAS abg kepada isal.. So..projek lembu n kambing ni modalnyo den share berdua ngan adik den (isal)..

Ok..berbalik kepada kursus di IVM.. Actually den dah lame mohon untuk pergi kursus AI lembu ni.. daripada tahun lepas lagi isi borang tapi Alhamdulillah rezeki den pergi tahun ni dan terima kasih jugaklah kepada Dr Verterinar kat kawasan den yang memang perihatin kepada penternak2 kawasan keratong.
Kursus yang den pergi ni dibawah seliaan JPV pahang, dan untuk tahun ni hanya sebanyak 2 kursus AI  sahaja dianjurkan oleh JPV pahang.. Batch pertama seramai 12 orang dan batch ke 2 pon seramai 12 orang.. peserta2 dikalangan penternak lembu seluruh negeri pahang yang makmur.. Objektif kursus ni adalah untuk memberi pendedahan kepada penternak lembu berkenaan dengan suntikan AI lembu dan sekaligus untuk dilantik sebagai penyuntik benih mewakili kawasan masing2... so lepasni kalau ade kursus AI anjuran negeri pahang ianya lebih fokus kepada grup2 den la.. kursus advance AI..ahahaha...



Nila tempat beradu semua peserta kursus.. tapi den x stay sini... den tidur kat rumah abang den..

                                      pemandangan kawasan ragut di IVM.. kawasan luas tapi....


Ok.. kursus ni dijalankan selama 3 hari (6-8 November 2013).. semua peserta kursus diminta berkumpul di pejabat JPV pahang di kuantan..tapi den trus grak daripada tanjung malim ke kluang..so petang selasa tu den dah gerakla.. den sampai lebih kurang jam 7.00 malam.. menginap di Asrama usahawan IVM (khas untuk peserta kursus)..





                                           Antara peralatan asas yang digunakan didalam suntikan

ni die alatan untuk training cari servik... abg sasa kat belakang tu pegawai jpv pahang khas utk jaga AI..

                                         lagi gambaran alatan khas utk amali mengesan servik


hari pertama kursus 6 november 2013 bermula jam 8.30 pagi hingga jam 10.00 tgh hari lebih kepada teori sistem penternakan lembu, kadar biaang, peralatan and etc.. tapi yang bestnya kursus ni sebelom sesi pembelajaran teori kami semua dipertotntonkan dengan amali suntikan AI oleh jurusuntik yg berpengalaman.. tujuannya untuk memberi gambaran awal kepada kami ape itu AI.. lepas habis kelas teori selama  lebih kurang 2 jam kami terus buat amali bagi mengesan servik menggunakan peralatan khas. so petang tu sesi seluk  lembu bagi mengesan servik.. perghhhhhhhh..memang mantopss... memang susah upenye nak kesan serviks ni... lagi2 lembu yang digunkan lembu susu..besau-besau blake... sekali die kemut...perghhh...lenguh beb tangan. so petang tu dalam 4 kali percubaan menyeluk hanya 2 kali sahaja den berjaya mengesan/memegang servik.. nampok jo sonang tapi susah. nak kene seluk banyak kali bagi menguatkan otot2 lengan.. lupelak.. cikgu den cakap kono tetapkan tangan mano yg nak digunakan untuk seluk bagi menguatkan otot lengan.. kalau seorang tu kidal kene guno tangan kananla untuk seluk manakala tangan kiri untuk pegang pistolet (vice versa).. habis hari pertama kerja seluk jer...hahaha

1st time seluk camnila gayanya.. cikgu akan guide untuk carik servik

                                     
                               
                                         so kalau dah pandai sikit... sorang pon dah boleh jalan


sambung hari kedua 7 november 2013  belah pagi sesi teori mengesan biang.. so kat ivm ni diorg pakai sistem..den dah lupo.. xpo...yang penting tau camno nak kesan biang ni udah ler. habis jer sesi teori tu sambung balik seluk lembu..hahaha... daripada pagi sampai la tgh hari..petang tu dalam kul 2.30 barula belajar cara nak masukkan pistolet.. nampak senang..tapi bile sendiri buat memang payah wei.. tangan kiri nak kene pegang servik, tangan kanan nak kene guide pistolet... sekali lembu kemut abis terlepas servik.. nak kene carik satu hal lagi.. so daripada petang tu sampaila masuk hari ke-3 kejenye nak masukkan pistolet kedalam rahim.. tu jer..


 sementara menunggu sesi teori mengesan biang..sempat snap beberapa gambar di

lokasi kandang lembu susu:



alat perahan susu



                                                lembu susu yang terdapat di kandang perahan

                                   antara lembu pejantan yang terdapat di ivm untuk tujuan latihan

                                                          tangki simpanan sperma lembu

kursus permanian beradas sesi 2/2013 tamat pada petang 8 november 2013.. majlis penutup dirasmikan oleh pengarah IVM kluang.. alhamdulillah tamat jua akhirnya.. lepas ni mengharap pulak kursus AI advanced pada tahun 2014.. sekian..assalamualaikum..



sijil sebagai bukti penyertaan....

Sunday, 15 December 2013

Siri Terjah Kandang Kambing-Ketemba Agrofarm,Kuala Pegang,Baling,Kedah

Assalamualaikum buat semua rakan2 pembiak,semoga semua bersabar dengan kerenah ternakan2 di kandang sepanjang musim hujan bulan sudah.Kebanyakan yang mempraktikkan system semi-intensif lepas ragut memang saat nilah mencabar sikit.Hujan kalau lebat sangat memang xmeragut lah kambing jawabnya,habis nak bagi makan apa time2 hujan ni?Den mudah ja,bagi je dedak sikit2 cukup rasa disertakan dengan pelepah sawit(kalau rajin) tapi biasanya den lepas jugaklah sekitar kandang yang berpagar,kalau hujan terlampau lebat pandai2 lah diorang berteduh bawak pokok sawit.Tapi kalau ikut Alwi dia bagi kambing dia puasa ja sehari,tudia kambing pun boleh puasa tuan2.hehe..

Ketemba Agrofarm ini milik bersama Khairi dan abang iparnya,dah menternak kambing sekitar 3 tahun.Bro Khairi ni baru 23 tahun muda trang tang tang gitu,masih solo,mengusahakan bisness cybercaf√©,ada rumah dan ada tanah getah 20ekar.Syarat calun isteri mestilah dari kampong berdekatan dan minat bela kambing,tudia macam agensi cari jodoh pulak dah.kihkih..dulu bro Khairi menternak menggunakan system intensif,duk angkut rumput napier hari2 masa bilangan kambing dalam 70-80ekor sekarang ubah guna system semi-intensif lepas ragut sekitar rumah dia.Bilangan kambing semasa dalam 50 ekor baka kacukan Jamnapari,kampung dan Boer.

kambing baru balik meragut..
lembu ada khas untuk kenduri kahwin tuan dia nanti..
ngidam nak makan daun rambutan agaknya kambing ni..tuan dia layannn kan ajelahh..
beranak tengah meragut..kambing lepas meragut xsah kalau xberanak masa meragut..hehe
 
 
Terima kasih den ucapkan kepada bro Khairi kerana sudi menerima kunjungan den yang banyak kali dah ni,siap tidur kat homestay dia lagi.Sambil2 tu pergi melawat kandang2 kambing berdekatan dengan kawasan dia.Kandang Don Jenal pun kawasan ni ja tapi tak berkesempatan lagi melawat,den pergi tengok kandang Ust.Puad Manaz dan Bro ??(lupa nama aih)..
Kandang Ust.Puad..la ni tengah buat kandang kambing baru pulak..kemaihh..
 
 
Jadi bagi sapa2 yang nak kambing untuk akikah,sembelihan atau baka atau pet pun boleh hubungi Bro Khairi di talian 013-4442339.Maaflah cita pasal kursus AI belum siap lagi,panjang sangat cita ni..sebab 3-4 hari punya kursus..sabaq naa..:-)
 
 

 
 
 

Friday, 6 December 2013

Siri Terjah Kandang Bersiri 3: Ldg.Infoternak,Syamille Agrofarm dan Highhill Farm

Siri lawatan ke Highhill Farm mengakhiri siri jelajah kami pada kali ini.Sampai pun dah agak petang ke kandang bro Hafiszal di Manjoi,Perak.Tapi sempat jugak pergi ke kandang kambing beliau yang terletak di puncak bukit,adalah dalam 50meter dari rumah.Kira kalau kambing dia mengembek boleh dengarlah dari rumah.Memang best suasana kandang atas bukit ni weh boleh nampak kawasan persekitaran sayup-sayup jer mata memandang.Bro Hafiszal ni muda lagi tapi baru jer mendirikan rumahtangga dan ada kerja sepenuh masa tapi masih sempat mengembala kambing2 nya setiap hari.

Sapa kata tak de tanah tak boleh menternak semi-intensif ada hati semua jadi..ini dibuktikan bro Hafiszal yang gigih menternak kambing dibawah kabel TNB..Tanah bawah kabel ni luas,memang seronok sangatlah kambing meragut bawah kabel ni,makanan mewah giler lah kiranya..

tu dia kawasan meragut dia..
gambar kambing tengah meragut..memang betul2 exercise ni..
ada yang kata kambing xleh jejak Tanah,tapi yang ni beranak terus kat Tanah..hehe
 
sihat2 kambing dia..
kandang sempoi..bilangan kambing semakin bertambah kena besarkan lagilah bro..
 
 
Bro Hafiszal sekarang sedang dalam proses pemindahan kandang ke kawasan baru bagi menampung bilangan kambing yang semakin bertambah dan memudahkan urusan penternakan.Bagi yang berminat untuk menempah kambing untuk akikah dan sembelihan di sekitar Manjoi,Perak dan kawasan yang sewaktu dengannya bolehlah berhubung terus dengan beliau di talian bebas cukai GST 017-5998229.Boleh hubungi 24 jam tapi awek2 silalah hubungi pada waktu siang jelah.Kalau den,Khairi Ketemba Agrofarm dan Aman Man awek2 sila hubungi pada waktu malam yer.hehe..
 
Tamat sudah pengembaraan melawat 3 kandang dalam masa sehari...Insyaallah akan datang abang den akan citer pengalaman mengikuti kursus AI(pemanian berhadas@Artificial Insemnation) lembu di IVM Kluang..
 
 


Sunday, 20 October 2013

Siri Terjah Kandang Bersiri 2: Ldg.Infoternak,Syamille Agrofarm dan Highhill Farm

Usai melawat kandang kambing di Infoternak,makan tengahari bersama Alwi dan Syed Elyas (terima kasih Bro Aman kerana menaja makan tengahari,duit jual susu kambing banyak tu.hehe),kami terus menuju ke Syamille Agrofarm yang terletak di Kati,Kuala Kangsar.Rasa teruja juga untuk melihat Ladang Pengganda Boer(LPB) MARDI ni,ini lawatan kedua ke kandang LPB MARDI selepas Alwigoatfarm (sebelum dilantik jadi ladang pengganda la..hehe)..

Tak jauh jugaklah jaran diantara Ladang Infoternak Sg.Siput dengan Syamille Agrofarm di Kati ni.Adalah dekat 20-30km.Kebetulan hujan sepoi-sepoi bahasa sepanjang perjalanan,dan berkat penunjuk arah tak bertauliah Bro Aman yang memang pernah sampai ke Syamille Agrofarm memang mudahlah nak jumpa tempat yang nak dituju nih.Sampai di kawasan resort Syamille suasana memang sunyi,den dah terbayang suara kambing mengembek maklumlah ladang pengganda kurang2 250ekor induk Boer,tapi sebaliknya berlaku..suara katak lagi kuat rasanya.

Rupa-rupanya kandang dah kosong,hampir semua kambing dipindahkan ke kandang di Perlis (lupa nak tanya kat mana).Yang tinggal adalah dalam 20 ekor kambing dan biri untuk pameran.Kandang saiz mega ada dalam 7 biji yang boleh memuatkan hampir 2000 ekor kambing (anggaran den ler) lengang.Kambing yang tinggal pun bulat semacam jer den tengok mungkin terlebih makan agaknya maklumlah duk kat istana besar,makan mesti mewah.hehe..

welcome to Syamille Resort..Pusat Tahfiz pun ada..
 
Antara kandang di Syamille Agrofarm


Kandang memang cantik dan luas..


Antara penghuni yang tinggal..
 
Biri pun ada..
 
 
 
Fokus Syamille Agrofarm di Kati ni lebih kepada Agrotourism dan penternakan lebah kelulut.Patutlah den tengok banyak sarang lebah kelulut sekitar Syamille ni,memang sesuailah dengan kawasan nya yang dikelilingi hutan untuk penternakan lebah kelulut.Selain itu rusa juga ada diternak disini,baka kalau tak salah den Rusa Sambar adalah dalam 30-50 ekor.
 
sarang lebah kelulut..
 
Rusa Sambar..macam senang jer bela rusa ni..
 
Kawasan persekitaran Syamille Agrofarm ni memang amat mendamaikan,chalet juga disediakan untuk dengan kadar antara RM120-150 sahaja.Bagi yang nak release tension kerja tu memang sesuai sangatlah tidur 2-3 malam disini.Hajat untuk melihat kambing di Ladang Pengganda Boer MARDI kali ini nampaknya tidak kesampaian,mungkin lain kali berpeluang melawat Boden atau Wawasan Manis.Lepas sembahyang zohor jamak takdim berimamkan Ustaz Khairie Al-Ketemba kitaorang mengorak langkah seterusnya ke kandang anak murid Alwigoatfarm yang paling disayangi..kandang Hafiszal HighHill Farm di Manjoi..
 


 
 
 
 
 


Saturday, 12 October 2013

Siri Terjah Kandang Bersiri: Ldg.Infoternak,Syamille Agrofarm dan Highhill Farm

Assalamualaikum dan selamat petang buat sahabat2 penternak dan bakal penternak dan yang minat menternak.Tengah mood raya haji sekarang maka sibuklah sikit dengan tempahan untuk korban dan kenduri sempena raya.Lembu pun terjual lah 2ekor untuk korban,ramai yang mengeluh kata permintaan untuk lembu korban raya ni agak rendah berbanding tahun sebelumnya.Mungkin disebabkan faktor harga yang mencanak naik,tahun lepas sekitar 2100-2300 (baka KK ladang sawit) tahun ini 2400-2600,lembu import jangan citerla dengan nilai Baht yang tinggi berbanding RM(10baht=0.97ringgit,dulu 10baht=1ringgit lebih) dan bekalan yang semakin kurang,den difahamkan China sekarang semakin meningkat penggunaan daging lembu dan dengan siapnya laluan keretapi baru menghubungkan Selatan China dan Laos memudahkan pengangkutan barang ke China dan laluan baru yang akan menghubungkan Thailand dan Laos masih dalam proses perbincangan.Lembu Australia kurang sesuai untuk korban disebabkan saiz terlalu besar(permintaan kurang) sekitar 350-450 kg seekor hanya sesuai untuk jualan daging.

Minggu sudah den berpeluang berkunjung ke Agrofest Perak 2013 bertempat di Ladang Infoternak Sg.Siput.Den pergi bersama rakan seperkambingan iaitu Bro Khairi(Ketemba Agrofarm) dan Bro Aman Man.Di sana kami berjumpa dengan Bro Syed Elyas(Qudri Farm) dan Sifu Alwi(Alwigoatfarm),tahniah den ucapkan pada Alwi di atas Anugerah Penternak Jaya Ruminan Perak.Mungkin satu hari nanti den dan sahabat2 yang lain juga berpeluang menerima anugerah tersebut.hehe..tapi tak sahlah kalau pergi ke kawasan kandang kambing sekiranya tak melawat kandang ye tak?dengan bantuan kabel bawah tanah Bro Aman dapatlah den masuk ke dalam kandang kambing di Infoternak ni,biasa memang tak dibuka untuk lawatan luar.Ada sekitar 5-6 kandang kambing di dalam ladang ini.Kandang yang sempat den pergi adalah kandang kambing susu terdiri dari baka Saanen,Toggernburg dan British Alpine,kalau harga pasaran sekarang RM3000 sekor untuk induk..


Kandang kambing susu

Baka British Alpine..
 
Baka Toggernburg..


Baka Saanen agak menyedihkan..kurus..
 
 
Dari segi penghasilan susu den tak sempat pula bertanya tapi melihat kepada keadaan kambing dan ambing nya rasanya mungkin tidak sebanyak mana.Disebabkan kesibukan pegawai bertugas untuk Agrofest jadi tak dapatlah lama berada di kandang kambing ini.Selepas sesi brainstorming kami bertiga memutuskan untuk ke Syamille Agrofarm yang sekitar 20km dari Ladang Infoternak.Syamille Agrofarm merupakan Ladang Pengganda Boer MARDI.Bersambung di episod akan datang..mood malas menulis kembali menjelma..:-P
 
 

Saturday, 14 September 2013

Lama tak update blog...

Assalamualaikum sahabat2 sekalian..lama betul tak update blog ni.Lepas bulan puasa memang hilang terus idea ditambah pula dengan kesibukan mengejar hal-hal duniawi dan ukhrawi.Den kurang betul menjenguk kandang sekarang semua urusan diserahkan kepada Awang yang penting2 jer sentiasa diupdate seperti kelahiran dan kematian.InsyaAllah hujan bulan ni baru berpeluang menjenguk kandang,ada 6ekor kelahiran biri2 bulan lepas.

Memandangkan populasi kandang semakin bertambah dan berikutan risiko kecurian dan serangan haiwan pemangsa di waktu malam.Den telah mempertingkatkan lagi kawalan keselamatan dengan merekrut bukan seekor tapi 3ekor sekaligus pengawal keselamatan bagi memantau keadaan keselamatan penghuni kandang.Setakat ini Alhamdulillah pengawal keselamatan yang baru ini telah menunjukkan prestasi dan mutu kawalan yang boleh diharapkan.Barulah senang sikit hati ini..hehe


tu dia,kecik2 cili api ni..
 
yang ni brutal sikit,pantang nampak orang..
 
Anak anjing tu den dapat free jer dari sahabat penternak Cikgu Mi,angsa 2 ekor tu den beli dari dia harga sekitar RM300 sepasang.Boleh tahan jugaklah harga angsa ni rupanya,tapi bab memekak serah jer pada angsa ni,meriah suasana kandang den dibuatnya.Setakat nilah yang den dapat update buat masa ni.Memang ketandusan idea untuk menulis buat masa sekarang.hehe...

 
 
 






Friday, 21 June 2013

Jualan Sulung Biri-biri Akikah...

Assalamualaikum sahabat penternak sekalian.Den memulakan penternakan kambing sekitar Ogos 2011 dan biri-biri April 2012 jadi sebenarnya den ini masih baru lagi dalam bidang ternakan jadi janganlah tanya soalan tahap SPM kat den ni,tak terjawabler nanti.Soalan tahap SPM boleh tanya Prof.Alwi (Alwigoatfarm),Bro Zaki (Nurternak) dan Bro Naxz (Gembala kecil) yang den rasa lebih lama menternak dan lebih banyak ilmunya.Den pun banyak belajar dari diorang ni kira sifu den jugak ler.Untuk den tanyala soalan tahap UPSR tu ok ler.Paling best bagi bentuk objektif ada pilihan jawapan senangler nak menjawab nanti.kihkih..

Hari Jumaat semalam den sembelih dan lapah 3ekor biri-biri jantan kelahiran kandang den untuk akikah.Rezeki Jumaat betul la,3ekor ni cukup umur hujung bulan Mei dan ditempah oleh 2orang pembeli, sorang dari Keratong 2,Mak Long Sinah beli untuk cucu dia sekor dan 2ekor lagi dari pembeli dari Muadzam Shah (40km dari Keratong).Harga den bagi harga pengenalan je RM18 sekilo,ada yang kata murah sangat jual tu tapi bagi den ok dah.Bagi den market untuk biri-biri akikah ini adalah dari RM450-700 untuk pasaran kawasan den ni.Ada untung ka jual harga tu,Insyaallah dengan sistem 'Low Input Husbandry' den rasa tiada masalah masih untung disamping menolong golongan kurang berkemampuan untuk melaksanakan ibadat akikah ini.

Berat biri-biri yang dijual 2 ekor berat 26kg(sama berat) dan sekor lagi 20kg.Memang sangat rendah lah beratnya den target boleh capai 30-40kg cukup umur.Tapi biasala penternak tidak berpengalaman ni banyak lagi kena belajar terutama tentang pemakanan ternakan ni.Mungkin perlu ditambah sedikit dedak berasaskan bijirin ke dalam rutin makanan harian biri jantan ini.Tapi yang 20kg itu ada masalah pernah ditinggalkan ibunya semasa masih kecil(ibu dia lari dari kandang tak balik 5hari).Jadi mungkin agak terbantut tumbesaran dia.

Apapun perjalanan den masih jauh lagi untuk mencapai tahap rakan penternak yang lebih senior,tapi dengan tunjuk ajar dan ilmu yang diberikan oleh rakan2 lain Insyaallah tercapai jua satu hari nanti..:-)

anak biri tengah melantak..
 








Tuesday, 11 June 2013

Musim beranak tiba lagi..:-)

Assalamualaikum tuan-puan pembiak kambing,lama tak update blog pasalnya kadang2 mood dan idea tu tiba2 je menghilangkan diri ditambah sedikit sifat mazmumah iaitu MALAS (minta dijauhkan lah dari sifat ini).Banyak yang ditulis dan disampaikan,terutama lawatan-lawatan ke kandang2 sahabat penternak serata Malaysia.Baik yang mengamalkan sistem Intensif mahupun Semi-intensif telah den lawati,Alhamdulillah banyak pengalaman dan ilmu dapat dipelajari dari sahabat2 pembiak lain.Ada masa nanti den tulis lah yer.

Alhamdulillah hujung bulan Mei dan awal bulan Jun den mendapat perkhabaran gembira disebabkan kelahiran anak kambing dan biri baru yang tak kunjung beranak.Setakat ini 2ekor induk kambing beranak kembar dan 4ekor biri beranak tunggal semuanya.Semuanya dalam keadaan sihat sejahtera dan mendapat layanan sepenuhnya dari Awang.Semoga semuanya membesar dengan sihat dan kuat sekaligus menjadi sumber pendapatan den pada masa akan datang.hehe..

Baka Van Persie..sebijik bapak dia..
Ini tak tahulah bapak dia siapa..mungkin RVP juga..
ibu dara anak kecil..tapi sihat..jantan..
anak jantan..
anak jantan jugak..
pun jantan..
jantan lagi..lagi..
 
 
Kelahiran dari baka pejantan RVP setakat ni sangat memuaskan dari rekod 3 kelahiran 1triplet dan 2 kembar (sepasang jantan betina) .Semoga yang lain-lain juga akan tinggi kadar kelahirannya.Manakala untuk biri pula dari 9 kelahiran tahun ini semua adalah kelahiran tunggal dan 7darinya adalah jantan.Memang rezeki anak jantan lah nampaknya den tahun ini.Hihi..Jantan atau betina tiada masalah asalkan semuanya dapat membesar dengan sihat.
 
 
Minggu lepas juga den membeli induk biri dari sahabat den sendiri Bro Rahmat. Disebabkan ayah dia hendak pergi menunaikan Fardhu Haji maka tiada sesiapa nak menjaga biri dia.Jadi den ambil keputusan membeli 9ekor induk dari dia,kalau dia berhajat membela lagi selepas balik dari menunaikan Fardhu Haji maka bolehlah beli induk dari den (kalau den nak jual la).hehe..
 
Induk yang baru dibeli..
 
 
Sekian sahaja untuk kali ini,ada masa den update ler lagi..InsyaAllah..:-)

 
 
 
 
 
 

Friday, 24 May 2013

SIRI TERJAH KANDANG: PROJEK BOER NASIONAL PONDOK TANJUNG,PERAK

Assalamualaikum,takziah den ucapkan kepada keluarga sdr.Apas yang telah meninggal dunia minggu lepas disebabkan kemalangan jalanraya.Den pernah pergi ke rumah arwah untuk membeli lembu pejantan baka sebelum ini.Semoga roh-nya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman.Al-Fatihah..

Minggu lepas den bersama 5 orang sahabat penternak iaitu Alwi(Alwigoatfarm),kawan Alwi(lupa nak tanya nama daa),Ust.Don Jenal(Projek Kambing Muda),Khairi(Ketemba Agrofarm) dan Aman Man berpeluang melawat projek yang penuh kontroversi tapi tak adalah sehebat NFC dari segi jumlah pelaburan dan individu yang terlibat iaitu PROJEK BOER NASIONAL PONDOK TANJUNG,PERAK.Kira tahap nasional ni memang gempak lah,projek den tahap kampung jer..nak wakil daerah pun tak lepas.Kalau sukan peringkat sekolah tu kira nak wakil MSSD pun tak layak lah,wakil rumah sukan jer lepas.hehe..


Kedatangan kami disambut Pengurus Projek iaitu Bro Yusof Ishak dari NCIA(North Corridor Implementation Authority) yang memang sempoi,sesempoi burger Oblong lah kiranya.Den tabik kat Bro Yusof kerana sudi terima kedatangan pelawat luar walaupun banyak kisah kurang enak pasal Pondok Tanjung ni.Kalau NFC siap mangga pagar utama tak bagi orang masuk,Pondok Tanjung ni lain sikit,pagar sentiasa terbuka untuk pelawat luar untuk dapatkan gambaran sebenar tentang kisah Pondok Tanjung ni.Ada pula ahli rombongan yang tersesat ke kandang sebelah milik JPV walaupun ahli tersebut orang Perak,kalau orang Pahang bolehlah dimaafkan.kihkih.Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai Pondok Tanjung boleh lah rujuk pada posting Alwigoatfarm untuk dapatkan gambaran awal http://alwigoatfarm.blogspot.com/2013/05/pondok-tanjung-review.html 

Keluasan projek ini sekitar 2000 ekar dengan 1000 ekar untuk NCIA dam SBBC usahakan dan selebihnya JPV usahakan.Jumlah kambing sewaktu lawatan sekitar 600 ekor terdiri dari baka Boer dan 2 kandang digunakan.Kandang pertama terdiri daripada baka Boer yang diimport dan yang kedua baka Boer dibeli dari pembiak tempatan seperti ESPEK Livestock dan Ar-Raudhah.Ada perbezaan dari segi kualiti Boer dari 2 kandang tersebut dan dapat dinilai dari gambar nanti.Projek kambing masih dalam peringkat awal pembangunan semula selepas melalui banyak masalah sebelum ini.

Sambil membangunkan semula projek kambing Bro Yusof telah menggunakan sekitar 150 ekar dari keluasan tanah untuk tanaman jagung bagi menampung kos operasi dan aliran tunai projek.Disamping batang jagung dijadikan makanan utama kambing tanaman Napier juga akan diusahakan bagi mengurangkan kos makanan.Segala fasiliti disini memang lengkap dengan penggunaan mesin dan jentera yang canggih bagi den seperti Forage Harvester.Satu je tak berapa canggih kat sini,tiada bekalan eletrik dari TNB kena pakai generator la jawabnya.hehe..

Saujana mata memandang,berat lagi bahu yang memikul..
Kandang 1..(kamera nset cap ayam paham2 ler)
Kandang 1 lagi..
Kandang 2..
Kandang 2 lagi..
Mesin Forage Harvester..senang ada mesin ni..
Bro Yusof (baju merah) memang sempoi melayan soalan kami berlima..terutama yang berdiri tu.haha


Pihak NCIA bercadang untuk menternak sekitar 10,000 ekor kambing Boer di dalam kawasan Pondok Tanjung ini yang mana den rasakan agak tinggi jumlahnya walaupun kawasan agak luas tetapi tidaklah mustahil.Mungkin dengan bantuan ilmu dan teknologi terkini dapat merealisasikan matlamat tersebut.Apepun ucapan terima kasih diucapkan kepada Bro yusof kerana sudi menerima kunjungan kami.Semoga segala matlamat dan usaha keras Bro Yusof untuk menaikkan kembali imej Pondok Tanjung sebagai projek penternakan kambing yang berdaya maju tercapailah hendaknya..:-)