Cari disini....

Friday 26 April 2013

Siri Terjah Kandang: Kandang Kambing Aman Man,Taiping,Perak

Assalamualaikum buat sahabat2..dalam suasana negara yang hangat dek PRU13 sekarang,macam2 cerita keluar baik kat akhbar,TV,dan blog2 serta portal berita di internet.Sebgai salah seorang pengundi muda yang pertama kali mengundi den memang teruja untuk mengundi dan den dengan senang hati akan mengundi PAS untuk PRU kali ini.kihkih..apa rahsia2.nak nyatakan sokongan secara terbuka kat parti mana pun takut seolah2 terputus rezeki terus kalau tak menyokong parti yang membentuk kerajaan.Rezeki itu datang dari Allah kita manusia kena berusaha untuk mencari rezeki yang Halal di dunia ni.Harapan den parti mana pun yang menang baik Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional jadilah pemimpin yang adil kepada semua rakyat Malaysia tanpa mengira batasan kaum,agama,dan tentunya parti disamping dapat mengurus dan mentadbir negara dengan baik.

Minggu sudah,sudah,sudah den berkesempatan menziarah kandang sahabat ternakan di Kamunting,Perak bernama Aman.Asalnya nak gi kandang Alwi tapi dia balik kampung pulak maka tukar plan saat akhir.Kandang Aman ni terletak betul2 di tepi rumah dia,saiz dalam 40x20 dengan bilangan kambing sebanyak hampir 40ekor.Baka terdiri dari Saanen,Anglo,Boer dan kacukan kampung.Bro Aman ni start menternak sejak tahun 2010 yang mana kiranya lagi lama dari den la ni.haha..Sistem yang diamalkan sekarang adalah intensif dengan makanan utama adalah rumput Napier,batang gandum dan dedak sekali sekala.
kemas nampak kandang bro Aman ni..
suasana dalam kandang..
Pejantan Saanen di kandang..
tengah melantak batang gandum..
tanaman napier keliling kandang..
 
 
 
Lama juga lah bersembang dengan bro Aman ni,disebabkan dia pun sama umur tapi dia bujang terlajak lah den tak masuk kategori tu lagi.haha..dia bela full-time kambing ni disamping ada juga buat jualan susu kambing.Dulu katanya buat sistem semi-intensif tapi banyak masalah yelah kawasan kampung marah dek orang jela kalau lepas kambing meragut.jadi tukar kepada intensif.Apapun den doakan semoga sentiasa sukses dan berjaya dalam bidang penternakan kambing ni..lepas borak2 kitaorang pergi melawat kandang penternak bangsa Tionghua yang agak besar jumlah ternakannya di Bagan Serai.Tungguuuuuuuuuu....:-)
 
Kempenlah sikit musim PRU ni..haha...
 

 
 

15 comments:

  1. Replies
    1. kali ini kasi ubah dulu..kalu xok ubah lagi.kuasa rakyat..hehe

      Delete
  2. Mesti ubah!bila harga minyak dah turun.segala bgai turun.kuasa org nak membeli kambing naik la.insyallah hidup lbih islamik.takbir! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..itu slah satu la dr faktor nya.tp yg pling pnting kita nk tmatkn sgala bntuk korupsi dan salah tadbir dlm kerajaan sekarang..kalau kerajaan baru yang menang pun tak ok kita ubah lagi 5tahun lg..hijrah dr kburukn kpd kbaikn,atau kbaikn kpd lg baik lg bgus..hehe

      Delete
  3. Mesti ubah!bila harga minyak dah turun.segala bgai turun.kuasa org nak membeli kambing naik la.insyallah hidup lbih islamik.takbir! :)

    ReplyDelete
  4. ini kalilah ubah. minyak murah, dedak murah, costing murah, kambing bertambah, rezeki pun murahh.. TAKBIR!!! allahuakbar.. sori emosi sikit time2 pru ni. 5thn sekalilah katakan. walaupun berbeda pandangan, kita rakan2 seperkambingan tetap teguh.

    ReplyDelete
  5. Ladang Kat bagan serai tu area mana Ye?

    ReplyDelete
  6. saya nak tanya kandang kambing aman ada tak jual kambing susu,kalau ada ??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. xada dah tuan..Aman skrg sibuk menjual Burger Oblong Sempooii..kambing susu dh dipawahkan ke sahabat penternak di Sabak Bernam sdr.Kasan Razi Selamat..

      Delete
    2. salam, sy menjual susu kambing segar dan susu lembu segar..sy stay Ipoh..bole wassap..011-12987748..tq

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam tuna Farezal...Tuan duk di mana..2ekor tu jantan ka betina n utk bela ka sembelih?..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. Ayh sy ada nk jual kmbg...adalah envik nk beli...kalo nk hrp encik dpt msj sy di no ni 0172557817...x pun encik tgl kn no tuan d cni..hrap maklum

    ReplyDelete
  9. Ayh sy ada nk jual kmbg...adalah envik nk beli...kalo nk hrp encik dpt msj sy di no ni 0172557817...x pun encik tgl kn no tuan d cni..hrap maklum

    ReplyDelete