Cari disini....

Loading...

Thursday, 29 September 2011

Projek kambing Fasa 2

Setelah siapnye mahligai kmbing..rasenye dlm bulan julai 2011..step sterusnye dtruskn iaitu misi mncari kmbing...ingt nk beli kmbing import like Boer,jamnapari,Feral...tp stelah dbuat brainstorming brsma PM(project manager) awang...pasaran kmbing import nih pyah cket coz..mahal n manja(2M)..lgpun org beli kmbing slalunye nk wat aQiqah so padanla kalu sekor dlm 400-600 rnggit..kalu mahal sgt xde plak org nk belinye..kmbing kmpung sesuaila brbanding kmbing import rEge dlm 600-1200 henGget kate ko...Misi mncari kmbing dteruskn stelah target dtetapkn..stelah meredah 2kndang kambing kt keratong n mndpt nasihat bernas dr PM awang..kteorg decide beli kmbing yg djual borong 1 kandang 13ekor rm300 sekor...sape yg xbebal sgt ilmu hisab tu jmlahnye rm3900..demi keadilan aku amek 8kor(yg besar2) abg aku amek 5ekor(kecik2 dhla)..cite byk2 xgune moh tngok gmbor...
nI kwn aku baGi..jenis Feral..selambe aku bwk dlm kete dr bentong ke keratong(200km)..kena tahan polis xke naye..
Nila kmbin2 nye..yg baju kuning tue..bakal tokey kambing 1 hari nnti..haha


Aku ingt aku hebat dh bwk sekor kmbing nek kete..abg aku(Lias) lg power rupenye..bwk 6ekor trus taruk dlm bonet..tp bile tgok saiz kmbingnye mmg logikla..kecik sgt mmg pure kmpung..asik kne buLi jela dgn kmBing aku..sumber makanan utama kmbing ni adalah pelepah sawiT n skaLi skale bgla pelet...Insyaallah buln Februari taun depan adelah hasIlnye..same2 la doakan...Aminnnn..

4 comments:

  1. Assalamu'alaikum Wrmbth,

    Aku selalu tertanya2 nama feral yang ko pakai dari mana, rupa2 dari feral hitam ni. Bau mesti TERBAEEKK punyakan. AKu dah tak rindu dengan feral sejak bela kambing kampung ni. Hehe.

    Hidup lagi ke kambing feral ko ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...

      tula nostalgia Feral nih..nk smbelih pun sayang.kebal die nih..mmg trbaekla..xprnh lg kne serang pnyakit ape2..bt baka mmg sah xboleh.tp tula bile dh syg kt bnatang ni pyah.biar jela die mnghabiskn sisa hdupnye d kndg tue.haha..

      Delete
    2. Aku rasa ko silap gunaa istilah sayang ni. Kalo biarkan mati sebab sayang. Mati katak jela tak kemana.

      Aku syorkan sahaja jalan yang bagus ni. Mana tau ko nak ikut. Raya korban ni ko sembelih buat korban, jadi insyaallah ko akan dipertemukan semula dipadang mahsyar nanti jadi binatang tunggangan semasa orang lain tiada bantuan. Bentuk dia pun dah lain dan jadi cantik.

      Lebih sayang kita pada sesuatu, jika kita sedekahkan akan lebih ganjarannya disi ALlah swt. Lagipun bukan untuk orang lain kan. Hehe.

      Persoalannya sekarang. Ada berani ke Bro. Hahaha. Kambing yang paling disayangi dalam kandang aku, aku juga yang sembelih. Haru tak haru lebih baik jumpa balik di akhirat daripada mati katak

      Delete
  2. Assalamualaikum..

    haha..mmg dh kujangkakn saranan yg akn dberikn Tuan Fairul..mmg plan aku pun cmtu sbnrnye.Udhiyyah@korban utk raya haji nnti..insyaAllah dberikn ksempatan olehNya..

    tp bab sembelih tu aku xpndai lg Tuan Fairul..mmg lbih afdhal smbelih sndri ye x..ayam pun xberani nk smbelih..inikn pula yg lbih besar.kne amek kursus sembelihanla lepas nih..insyaAllah..:-)

    ReplyDelete