Cari disini....

Loading...

Monday, 6 February 2012

Intake Boer 2012 14 ekor..

mnggu lpas wa tlah beli 14 ekor anak boer(13btine 1jntan)..hrap2 dptla ssuaikn dri dgn suasana baru..n jgnla manje sgt..berat sume skali adela 100kg..n trip akn dtg wa nk amek jntan plak..depend pada prfomance belian yg nih..kalu ok jlan..kalu x..hold dlu n brainstorming ape mslahnye..
baru smpi dh kne mkn plepah swit..haha

last2 kne bg pelet jgak..


ade bbrpe ekor yg kurg chat ade mslh stress n cirit cket..n pas bg ubat alhamdulillah ok..n mmandangkn kapasiti kndg dh overcrowded hsil dr teknik belian tnpa mngira kapasiti kndg.ade pluang aku blasah je.haha..n pasni knela upgrade kndg nih.tmbah lg 20kaki..bajet mcm biasela ciput je..gne brg2 2nd hand je..jnji siap n tahan lama..
krje ngukur sdg djlnkn.huhu

najihah plak braksi dgn ank lmbu kong..




8 comments:

  1. berapa harga kambing boer ni bro?cam bes jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro melaka brminat ke?aku xsyorkn la ambik kt cni..dr 14 ekor yg aku beli 5ekor dh mati..mgkin clap aku bru nk bljr bela BOER..tp tgok dr segi pnjgaan d kndg asal pun rsenye mmg brmasalah..tp kalu bro nk cube boleh je..ni kire RISDA punye under ESPEK LIVESTOCK kt Temerloh..hrge aku amek hr tue RM20/kg betina n RM25/kg jantan..sbnarnye bleh dpt murah lg dlm RM15/kilo jntan n btine..hehe..

      Delete
    2. Aku nampak teori, lebih banyak duit lebih tinggi peluang kesilapan sebab zon selesa. Biasa kalau keadaan kurang sesuai dan kita di jalan buntu, baru berhasil sesuatu projek. Itulah keadaannya projek aku masa awal2 dulu. Duit banyak jadi datanglah idea berbondong2 tapi tak da orang nak ambil tanggungjawab.

      Heheh, bila ingat semula zaman tersebut banyak aku dah belajar tentang hidup ni. Apa yang penting kita ambil semua dan buat sebaik mungkin. Jangan kena penyakit orang kaya macam aku. Sakitt..

      Delete
  2. InsyaAllah tuan Fairul..bagi aku xape tanggung risiko lebih ckit.duit boleh dicari tp pngalaman tu yg penting.mmg kalu boleh diminimakn risiko tu lg cantik.duit xade pun sbenarnya.hehe.. tu yg kne berhati-hati..

    pnyakit org kaya mmg khas utk org kaya..utk org miskin mcm aku mmg jrg kena.kcuali dpt duit selambak jatuh dr langit.haha..ni dah slow balik dh ni.nk kmbangkan baka yg ada..

    ReplyDelete
  3. Maksud penyakit orang kaya = Terlalu banyak perancangan sampai bazir duit sebab rancangan gagal. Contohnya, beli kambing tapi banyak yang mati. Hehe, macam pernah dengar je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu proses pembelajaran gak tue..nseb baikla aku beli anak je dlu.bt nye beli yg besar2..xke lg naye.hehe..kos anak tu dlm RM2400..ade 4ekor lg yg hdup.so rugi mmg rugi dh..tp xpe dpt bljr ssuatu dr ctu..

      Delete
  4. Aiseh, sekarang hidup lagi yang 4 ekor tu? kesiannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab kesian tula aku xnak bnda yg sama trjadi kat bro.haha..tapi salah aku jugala yela orang baru nak menternak disuap pulak dengan info2 kata Boer bagus,besar,tak ada bau.beli jela nasib baikla anak cerai susu..tak dela rugi byak mana wpun tetap rugi.hehe..

      Delete