Cari disini....

Loading...

Friday, 5 October 2012

Kambing Meragut..Pengembala Semput..

Salam buat semua penternak dan pembiak ruminan kecil,kambing aku dah 2 ekor keguguran akibat terlambat bagi ubat cacing.Kisahnya 2 ekor kambing tersebut di beli dari Alwigoatfarm dalam bulan Julai tapi bulan September baru beri ubat cacing,sedangkan sifu Alwi dah nasihatkan bagi ubat cacing selepas sampai ke kandang baru.Sikap yang mengambil mudah nilah menyebabkan aku rugi akibat keguguran tersebut.Alhamdulillah satu pengajaran yang berguna tu dan untuk belian biri-biri 10ekor seperti dalam post terdahulu,sampai je kandang petang tu jugak bagi ubat cacing.Haha..

Aku berpeluang mengikuti kambing pergi meragut,selama ni lepas ragut kol 2.00pm dan balik kol 6.00-7.00pm.Hari tersebut di awalkan jam 10.30pagi dah dilepaskan kambing tersebut,tapi biri-biri maintain jam 2.00ptg.Pada awalnya lepas keluar kandang cantik je kambing ni beratur,tapi selepas 100meter dari kandang semua berterabur cari lauk masing-masing.Yang depan sekali geng kambing kacukan kampung(KK),yang kelompok belakang geng Boer/Jamna/Wak Beron@eksotik.Selalunya geng eksotik ni akan balik kandang awal berbanding geng KK.Tapi elok juga dengan adanya geng KK(belian Alwi) dapatlah geng eksotik aku join sekali meragut.Kalau tak dibantainya pusing kandang tak gi meragut.
kandang dahla buruk,kau pegi runtuhkan pulak..haha
motor bapak aku,banyak berjasa ni..kambing otw gi meragut tu..
dah berpecah dah..aku pun xsempat nak gembala..laju diorang berjalan..
3 dara pingitan belian wak beron(intensif) dah pandai meragut..joyah,tipah n rosmah?hehe
geng boer memang tak berpecah..tapi dah pandai meragut kira ok laa..
 
 
Letih rupanya mengembala ni,aku bertahan selama 1jam setengah jer.Pukul 12 balikla perut dah berbunyi maklumla banyak tenaga dihabiskan mengikut kambing ni pergi meragut.Biri-biri belian terbaru juga sudah dilepaskan bersama biri Rattana yang dikuarantin dekat sebulan sebab hilang 2-3 minggu hari tu.Buat masa sekarang ALhamdulillah semua berdisplin meragut berkumpulan dan pulang ke kandang on time selepas kenyang.Setakat ni biri-biri semua ada 25ekor dengan 19induk.Den nak cukupkan induk 50ekor dan berhentila kejap.Nak beri fokus lebih pada kambing ni,sebab penjagaan kambing perlu ditingkatkan lagi.Diorang jenis mudah diserang penyakit kalau kurang pemerhatian dijalankan.
 
biri-biri 25ekor..Pejantan Barbadoss Blackbelly tak jumpa2 lagi nih..adeh..
 
 

 

 
 
 
 

2 comments:

  1. datang ghombau ,,,, a\tengok kamben kawan den ni ,, ado pure barbados ,,,,,
    lagi satu , pasal komen kau ni elok di abai kan kod kod ni ,, menyusah kan den yo lah hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ado ko Pak oncu,alhamdulillah puas den cri xjmpo.bagi no pak oncu nnti sonang2 bleh g sano tgok2 kalu berkonan di hati.haha..no tepon den 012-3587987..
      kod-kod ni den pun tak tau nk buang camno.haha..nnti den selongkar setting blog yo..syukran jazilan pok oncu..mimpi barbadoss la lopeh ni..haha

      Delete