Cari disini....

Loading...

Wednesday, 26 December 2012

Update Belian Lembu Kurus..

Musim hujan melanda kawasan Pantai Timur sekarang jadi kambing kadang-kadang lepas kadang-kadang tidak bergantung pada tahap kelebatan hujan.Kalau sepoi-sepoi bahasa selamba ajela lepas kambing meragut.Biri-biri dikuarantin seketika disebabkan kurang mematuhi arahan yang diberi yang mana berbunyi "pandai makan pandailah balik kandang",den pun hairan dengan biri-biri ini.Dulu ingatkan mudah menjaga biri disebabkan sifat meragut secara berkelompok tetapi sebaliknya berlaku biri-biri suka berpecah dari kumpulan,ada 3ekor kat sana 3ekor kt sinun dan yang bestnya 3ekor boleh pulak ikut lembu pergi meragut tak balik dekat 2minggu.Krisis identiti betul la biri-biri ni,kambing juga yang bagus berdisplin bergerak berkumpulan pergi dan balik.

Berbalik pada tajuk den tu ha,masihkah ingat lagi tentang belian lembu kurus 7ekor pada bulan Mac tahun ni.Bagi yang tak berapa ingat sila rujuk http://feral-kk.blogspot.com/2012/04/belian-lembu-kurus-7-ekor.html Lembu kurus tersebut telah berjaya dipulihkan dengan jayanya oleh Awang merangkap Doktor Veterinar cap kampung.Dari 7ekor tersebut 2 ekor dah beranak dan 2 ekor lagi tengah sarat,manakala 1 ekor ibu dah mati akibat penyakit.Tapi tidak mengapa sebab lembu itu mati meninggalkan anak lembu sebagai pewaris dia.

si Hitam masa mula beli

Si Hitam selepas 9bulan,ada anak jantan seekor
                   
Betina Jaras makin berkilat n sihat

anak jaras mula beli                                             anak jaras tngah sarat mengandung.. 
 
 
Memandangkan kebanyakan anak yang lahir tahun ini adalah jantan,den sedang membuat pertimbangan untuk buat feedlot bagi anak jantan tersebut sekitar 3 bulan sebelum dijual untuk korban atau akikah.Kebetulan ada tanah kosong sekitar 3ekar untuk ditanam dengan napier mungkin sesuai untuk projek feedlot dan kambing susu den.Mungkin kena ambil seorang pekerja secara rasmi untuk membantu Awang yang hampir tak meanng tangan menguruskan ternakan lembu,kambing,biri dan ladang sawit sekaligus.Tapi disebabkan minat dan semangat yang kuat maka setakat ini semua masih dalam kawalan.
 
Kandang kambing kedua den setakat ni masih belum berjaya disiapkan disebabkan hujan dan kesibukan Awang memotong sawit.Maklumlah "peak season" untuk sawit kena pula harga menjunam dari RM3300 ke RM2200 setan sekarang,kira harga kebun sekitar RM400 kira boleh lagi la disebabkan hasil meningkat.Ada pula Mat Indon baru duduk di pondok bersebelahan kandang(Mat Indon yang lama dah balik Lombok) jadi terjamin sikitlah keselamatan kambing dan biri dari masalah kecurian.Ada pula seorang tu memang pandai bertukang,siap cakap lagi setakat kandang 40x20 den tu 2hari je boleh siap kalau ada barang.Fulamak,nanti kita saksikan kehebatan beliau menukang kandang den ni.
Ada progress jugaklaa..ladang dan kandang ni jadi taman permainan je untuk budak baju merah kat dalam gambar tu..hehe
 
 

 
 
 

4 comments:

  1. Replies
    1. Tq pak oncu..tp belum brjaya lagi ni,msih byak perlu dipelajari dan dilaksanakan..:-)

      Delete
  2. kandg besar tu dua hari?mak aih.makan ape indon tu.tiang tu buat sndri ke?

    ReplyDelete
  3. Haha,jgn xcaye bro Hafiszal..urat dawai tulang besi tu mat indon tu..tiang tu buat sndiri je,beli paip 9inci letak besi cket buh simen..memang tahan tu.hehe..

    ReplyDelete