Cari disini....

Loading...

Sunday, 14 September 2014

Lembu dan korban...

Bila iklan dan gambar lembu bersepah di FB tu adalah tanda2 raya korban dah dekat..masa nilah semua golongan dari pengguna,penternak,pemborong,pengimport dan golongan paling istimewa iaitu pencuri mula menjalankan aktiviti tawar-menawar dan jual-beli di alam maya dan alam nyata.Yang pencuri tu jelah tak tawar2 dah, ada peluang rembat terus..Meriah memang meriah..yang herannya banyak pulak lembu korban, dengar masa 2-3 bulan lepas macam ada krisis kritikal lembu tak cukup..siap keluar surat khabar muka depan lagi..heran den dibuatnya..

Tapi disebabkan keadaan ekonomi yang tak berapa menggalakkan dan diikuti kejatuhan harga komoditi terutama sawit dan getah maka tahun ni den rasa tak ramai yang mampu melaksanakan ibadah korban, mungkin tak seperti tahun2 sebelumnya..den dapat rasa masa raya puasa lepas, jualan daging lembu sekitar Keratong agak perlahan berbanding tahun sudah..kalu tahun sebelumnya tulang lembu tu orang dah tempah nak buat sup, memang habis dulu sebelum kedai dibukak lagi.Tahun ni tak berapa laku, yelah harga sawit dah menurun ke paras terendah bawah RM400 setan berbanding sekitar RM500 ke atas sebelumnya..ramai yang berjimat cermat agaknya..

Harga lembu korban tahun ni ada sedikit peningkatan berbanding tahun sudah, harga minima sekitar RM2500 untuk berat minimum sekitar 180-200kg. Ya itu harga ladang, den jual 12ekor lembu cukup umur dengan harga tu. Kira borong lah RM2500 seekor kecil besar sama harga senang sikit. Semua lembu sendiri kecuali ada 2 ekor yang den beli bulan Mac hari tu, kira trading lah jugak.Untunglah sikit2..lepaslah buat beli ubat2 dan makanan tambahan lembu tu..pencuri pun aktif sekarang, ada 2 orang penternak otai kawasan den hilang lembu dalam masa terdekat, sorang 2 ekor betina sorang lagi 5 ekor betina..ini pencuri jenis xpilih bulu..mana dia nampak dia sapu..untuk jualan daging la tu..

Den juga buat korban seekor lembu tahun ni, kongsi adik beradik 7orang.Satu bahagian dalam RM385 oklah tu untuk lembu sendiri..
Inilah dia yang bakal dikorbankan..
Ni jual dah..

Ni pun juall...

Pejantan yang den beli dari Kanchong bulan Februari 2013 pun dah besar dah..dah jadi Pejantan primer kawanan lembu den..memang libido tinggi memanjang hilang ikut betina group penternak lain.
besar dah kau...


.


3 comments:

  1. As salam.
    lembu kat malaysia ni tak lama lagi nak jadi macam 'species nak pupus'..maksud saya bukan pupus tak ada..maksud nya penternak kecil dah tak berminat..bila banyak lembu hilang kena curi, maka ramai dah jual kepada penternak besar..penternak yang ada kawasan luas..ada pro dan con dalam hal ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg nak pupus dah bro zaki..skrg ni jnis beli borong betina+jantan ladang untuk sembelihan daging..pntrnak yg kapasiti besar suma ada kt lading sawit,jrang system intensif boleh support byk kcuali lembu tenusu..makin malap lah nmpak gayanya..den pun xleh nk tambah kuantiti lembu breeding atas factor kawasan..tapi bila jual sekali banyak camni puas hati duit berkepuk kepuk.hihi...

      Delete
  2. Gini plaks masalahnya ye? Pencuri jual kpd penjual daging modalnya sikap berani tak bertempat. Lagi jijik jika jual utk korban. Adeh! Makin senget otak manusia ni. Huhu.. Industri ni makin malap dgn cara diceritakan tu mmg mendukacitakan betul.. Erm

    ReplyDelete