Cari disini....

Loading...

Thursday, 19 February 2015

Kambing Susu Super Spontan

Assalamualaikum wbh dan salam sejahtera buat sahabat2..kerajinan untuk menaip semakin menipis dek kekangan masa dan malas (2M). Tapi banyak benda berlaku dalam tempoh kemalasan ni. Fenomena terbaru dalam dunia perkambingan selepas dilanda demam Jamnapari, demam Boer dan yang terbaru demam Saanen. Iye, demam kambing susu mula melanda komuniti penternak kambing sekarang. Bukalah FB rata2 gambar yang timbul pasal kambing susu, samada yang nak mencari atau menjual, berkongsi gambar tetek dan sebagainya.

Siapa Saanen?
Saanen merujuk kepada nama tempat Lembah Saanen di Switzerland. Kebanyakan baka susu berasal dari Switzerland seperti Saanen, Toggernburg, dan Alpine. Kebanyakan Saanen di Malaysia di import dari Australia. Harga di Aussie sekitar AUD200-400 seekor atau RM600-1200 tapi standard price bila tiba di Malaysia sekitar RM3000-4000 mungkin faktor kos dan profit margin untuk importer.

Mengapa Saanen?
Prestasi pengeluaran susu Saanen di Zon Tropika tidak lah sama seperti di tempat asal yang bercuaca sejuk. Tetapi bergantung kepada sistem pemakanan dan penjagaan penternak, kambing susu ni termasuk dalam golongan High Maintenance-High Profit. Jadi kena melabur banyak untuk pemakanan untuk penghasilan susu disamping nutrien tambahan. Purata penghasilan susu sekitar 2 liter sehari selama 250 hari sudah dikira baik di Malaysia. Penternak otai mungkin dapat lebih, yang kurang bernasib baik sikitlah susunya. Harga susu?bergantung pd lokasi macam KLbolehla dapat RM5 untuk 250ml. Kalau 2 Liter dah RM40 sehari untuk seekor kambing susu,tolak kos botol.kos makanan,kos pekerja (kalau ada) dapatlah RM32 sehari. Kalau 10 ekor RM320 sehari?sebulan?setahun?..pakcik kayoo..

Jadi prospek kambing susu sangatlah okay cuma kena beri perhatian dari segi kebersihan dan penyakit. Teorinya semakin banyak susu semakin mudah kambing dapat penyakit sebab nutrien digunakan untuk penghasilan susu jadi untuk antibodi agak kurang sikit. Den belum bersedia untuk bela kambing susu nak jaga kambing pedaging pun tak lepas, nak jaga kambing susu lagi lah nya.

Baru-baru ni den ada membeli kambing susu super spontan, sebab apa spontan sebab tiba-tiba dimurahkan rezeki ada kawan nak menjual dengan harga yang murah. Jadi belilah 3 ekor dan di letakkan di kandang Aman Man di Kamunting,Perak untuk penjagaan. Belum berani untuk diletakkan di kandang sendiri tumpang jelah di kandang kawan.

saanen betina..
ni Pejantan Saanen Aman...


Semoga menjadilah hendaknya kambing Saanen tu di bawah jagaan Bro Aman..yang penting susunya banyak.hehe..setakat ini susu belum boleh dijual lagi, dalam proses penyesuaian dengan kandang baru dan rejim makanan baru. Ujian darah untuk Brucella juga perlu dilakukan bagi memastikan kambing tersebut bebas dari sebarang penyakit. Bro Aman boleh dihubungi 019-5262077.






8 comments:

  1. Replies
    1. adoii..den pun xmahir bab susu2 ni bro zaki,tp dr pmrhatian biasa beli susu lembu pasteurize mgkin dr segi bau dan tmbul keladak2 susu..susu eloklah dipasteurize dahulu sblum di gunakan..

      Delete
  2. Assalamuaikum, ambo ada pelihara saanem sekitar 30 ekor, dapat hampir 12 kilo/hari dari 5 induk

    ReplyDelete
  3. Assalamuaikum, ambo ada pelihara saanem sekitar 30 ekor, dapat hampir 12 kilo/hari dari 5 induk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Boss Adnan..5induk 12Liter sekor dpt lebih kurang 2.4Liter..cantik dah tuuu..lama dh ka menternak kambing susu ni..

      Delete