Cari disini....

Loading...

Friday, 6 April 2012

Nak Bela Biri-biri pulak dah..

Assalamualaikum tuan-tuan..apo kabar chat ko..bilo modal tongah byk nih..mulolah gatal poket nk mmboli bndo2 hidup dn bukan hdup.tapi sbb skrg dah ada visi dan misi baru jadi belila benda hidup.cdangnya nk beli kambing biri-biri pulak..bukan ape,untuk menambah jumlah kambing yang ade..Insyaallah esok g tengok n kowtim harga..ahad cadangnye g ambek..

Lokasinya adlh tmpt lwtn aku dulu iaitu Restu Wibawa Livestock dkt Kg.Shafie,Mancis,Bentong,Pahang..ade entry khas ttg lwatan tu dlm blog nih..aku knal tuan kndang ni pun (suhaimi) mase hntar mat salleh dr Slovakia yg aku jmpe tgh jalan..itula sape sangka niat utk tlong hntrkan mat salleh brname Pobul Bostusz or nme di Malaysia Hassan mnemukn aku dgn bro suhaimi n kndg biri2 nye..aku pun xsngke dlm kwsn kmpung tu ade kndg biri bsar camtu.huhu..jdoh pertemuan tu dtngan Tuhan..huhu

inila biri2 yg bakal dibeli..insyaAllah..


biri2 nih dbela scara sistem semi intensif..lepas mragut di skitar kebun..so mmg ssuaila dternak d kndg aku pulak..n cdangnye nk dkacukkan dgn biri2 barbados Pak Bakar yg bakal dibeli..hehe..beli pun xbyk dlm 5ekor je..shbt aku Rahmat amek 10ekor..blehla share duit lori..harga??tungguuuu esok hari..haha

8 comments:

  1. kacuk kacuk kacuk yaaa.. kita nak wujudkan hybrid vigor. Pening aa bela fullblood bagi seorang pembiak pedaging. Tapi kan... biri2 tu nak campur ke dalam kandang yang sama ngan kambing ke? Restu wibawa tu takde sama sama campur kambing dan bebiri kan?

    ReplyDelete
  2. Yes tuan guru..cmpur skali.tp petak lain laa.boleh ke tuan guru?restu wibawa bela biri2 shj..aku tgok biri2 die steady je campur skali anak n dewasa.biri2 ni jenis xagresif mcm kmbing.kalu kmbing mau mlayang ank tu die tnduk..tp biri2 rileks je..tp xtaula itu dr pmerhatian je..

    Tp plan strusnye mmg nk bt satu kndang lg..ar maybe ini khas utk bebiri nih.bt smntra tmpang dlula.hehe..sbb tu beli 5ekor je...tunjuk ajar ku sifu..:-)

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum Wrmbth tuan, pealn-pelan kayuh tuan. Aku tak tahu dalam dunia perkambingan boleh diaplikasikan tak teori ni, Fokus padasatu perkara dulu. Jangan jadi Jack of all trade but a master of none. Semua sukan boleh main tapi tak mahir sampai tahap pakar satu pun.

    Hehe, aku pernah kena awal2 dulu dan harap ko boleh buat lebih baik daripada aku.

    UMM ARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..akhi fairul.yes nsihat yg sme bru je aku bg kt shbat aku.kne blik kt btg hdung sndri.hehe..

      aku snggup ambl risiko cket sbb bg aku kmbg n biri2 mmpnyai sfat yg mpir sme wlpun ade sdkt prbzaan..lgpun ade dh pntrnk dsini yg bela biri2 so bleh jdkn smber rujukn..sbb tu beli cket je 5ekor btine n 1jntn..utk dptkn pnglmn dlu..

      tq ats nsht boss..cmnila kwn sling ingt mngingati antra satu sme lain..:-)

      Delete
    2. Nanti giliran aku ko tegur2 le. Hehe, insyaallah boleh terima secara baik.

      Memang betul cakap ko, duit tengah banyak kena beringat dan invest. Tapi harus diingat juga, bagaimana dan dimana anda invest tu.

      Mana la tau kan, tiba2 terlepas pandang kambing2 ni kembung dan ada yang tersungkur. Aku pernah kena. 2-3 ekor dulu. 3x500= Poning palo den. Hehe. Sekarang dah bole terima. Sabar dan redha sajalah

      UMM BARAQAH RESOURCES
      http://kambinghalal.blogspot.com

      Delete
    3. same2 sling nsihat mnasihati..ok dh tu..hehe

      stkat ni alhmdulillah..kmbg kcuk kmpung baru sekor yg trsngkur..tupun sbb lpas branak mati hr tue,yg boer tula byk mati tp tu belian anak..dlm rm900 je yg lebur..yg lain2 so far okla..

      Delete
  4. Salam tuan..syok bela biri2 ni..tapi saya syorkan beli yang bunting2..jantan tu lambat masuk pon takpe...lepas ibu beranak baru masuk jantan...jimat sket masa dan tak kuar duit sekali gus..InsyaAllah..

    ~~hanya sekadar pandangan~~~

    Azly
    http://reefarmjempol.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes bro ree..lme mnyepi nih.tokey biri2 lupe plak nk tnye nsihat itu hri.tula..nsib baik trbeli yg bunting.beli 5ekor je..4ibu 1dara rm350 sekor.jantan beli dr kndg lain(takut inbreeding) tp baka ok rm 700..ibu terberanak sekor dlm lori.hehe..

      Delete