Cari disini....

Loading...

Sunday, 1 July 2012

Napier dan Kambing...

Hari ni kena bertolak balik sudah.Apepun pagi tadi smpatla potong napier yang lama tak dipotong oleh awang.So bagi mengeluarkan peluh disamping menegangkan balik urat-urat yang makin kendur buatla rajin sikit memotong napier untuk makanan tambahan kambing and biri-biri.Aku datang kndang pukul 9pagi,semua kambing kacuk kampung tengah syok tidur lagi.Mentang-mentangla kau balik lewat bangun pun lewat jugak ye!Yang menyambut kedatangan aku sperti biasa adalah biri-biri.Memang kuat makan betul biri-biri ni.Patutla cepat membesar.Berdasarkan rekod timbangan si Putih(umur 82hari) berat dah cecah 11.5kg.Perghh memang pantas dia membesar.

tanaman napier sekangkang kera.lama tak potong.

Dekat 1jam jugakla bermandi peluh mengerjakan napier tu.Tapi kawasan ni kalu buat kndang cantik jugak ye.Akan difikirkan kemudian.hehe..Lepas ikat aku gantungla napier kt kandang.Kandang aku ada 3bahagian. Bahagian Biri-biri,Kambing eksotik(Boer,Jamna) dan kacukan kampung.Jadi nak tengokla sambutan terhadap napier nih.Jeng..jeng..jeng..
Biri-biri berebut makan.Diorang ni x memlih makanan.
Boer n Jamna bolehla..ada jugak yang makan..
Kacukan kampung..pandang pun tidak..hampeh tul..

Jadi napier tu kalu diorang lapar sangat mungkin diorang makan.Kalu tak memang layu kat situ jela.Itula sikap memilih makanan yang terbaik oleh kambing kampung.Jenis dah biasa makan ikut selera sendiri.Kalu tuan dia bagi makanan yang tak menepati piawaian,jangan harapla nak makan.haha..Tapi xpela lagi senang tuan xpayah nak sediakan makanan.Pandai-pandaila kau cari makanan sendiri.
Lembu untuk disembelih raya nanti..:-)




4 comments:

  1. Kcing2. Bunyi duit mari... Aku perasan kambing kacukan kampung aku makan napier segar je. Maksudnya aku tak payah petik diorang petik sendiri atas pokok. Skill makan pun dasat. dia makan macam sedut mee segera. Dasat2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.rezki.hehe..diorg xmnat mane kt napier tuan fairul.kndg kwn aku keliling napier xpagar pun..bnde prtama dia cri pkok liar tepi parit.mgkin jemu agaknya mkn napier hari2..kalu boer or baka eksotik maybe minat laa..kalu kmpung kureng cket.xcaya tnye prof.alwi.hehe

      Delete
  2. Bebiri memang foraj tabie dia rumput, manakala kambing foraj tabie dia dedaun. FCR paling cekap bila masing masing dapat foraj tabie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye btul tu prof..binatang ternakan apekah yg mmpunyai FCR pling cantik?..

      Delete