Cari disini....

Loading...

Wednesday, 7 March 2012

Siri Terjah Kandang : Kndg.Pak Bakar Krtg 2

Siri terjah kali ini mmbawa kru2 ke kndang Pak Bakar di Keratong 2 jgak..aku kire ade dlm 10 org pntrnak di Keratong 2 SAHAJA..blum msuk Keratong 1,3,4,5,6,7,8,9,10 n 11..kalu kire 1 kndang min 30 ekor 10 kndang dh 300ekor..perghhh..amek kire 10kndg 1 keratong 11 kratong dh 3300ekor..perghhhh lagi..jadi dlm diam2 industri ternakan di tmpat aku nih sbnrnye...mmg brskala kecil tp jmlah pntrnak rmai..1 komuniti pntrnak yg tnpa dsedari brcmbah bak rmput napier yg tmbuh slps hujan..cmner diorg bleh survive sdgkn rmai pntarnak kwsn lain trutamnye jnis fully instensif ttup kndang..yeszaaa..jwpannya tntunye kos operasi rendah..

semua mngamalkan sistem semi intensif dgn kwsn ragutan sluas 10ekar sorg(kebun sawit)..jka 1 kratong mmpunyai 400peneroka makanye..luas kwsn rgutn adlh 4000ekar..tp knela share dgn abg.LEMBU ye.tp xpe..lembu lbih suke mkn rmput,sdgkn kmbing mkn pkok2 kecil yg tmbuh meliar..jd jmat kos meracun d smping baja organik cap kmbing n cap lembu...terbaeekkKkk..

drpd aku trus melalut ntah kmana..kte kmbali smule ke tjuan asal..knDg Pak Bakar..Pak bakar mmpnyai sjrah hitam dlm pntrNakan kmBing d mana seKANDANG kmbIngye tlah diRembat tatkala Malam nk dekat RAya xslah aKu..hbIs sKandang adela 30 eKor..Tggal sekor je anak Jntan yg dtngGalkn sbGai kenanG-kenanGan..kire ade hati prut jgakla malaun yg rEmbat tue..tp bliau kmbali smule dgn kambing biri2 Barbados..mmg pelik pd mulenye sbb biri2 xde bulu2 mcm yg slalu tgok..jd mmg mnjadi tarikan utama la kirenye..start beli sbnyak 14ekor anak n skrg dh jadik 22 ekor..sbnrnye byk lg..tp dh di kerJakan anjing jalanan..
kndang mmg LEGEND tp hasil~BAIK PUNYEEE~
rezki..ank bru lahir kmbar jntan..alhamdulillah chat plak tue..
bebiri dlepas mragut..jimat kos..

Stkat nih perfomance biri2 beliau amatla memuaskn hati..brmkne biri2 nih ssuai dtrnak d kwsn ldang swit nih.n aku dh BOOKING 2 ekor ank utk mnmbhkan koleksi kmBing yg ade.hehe..n berat biri2 barbados bleh mncapai 60kg ckup umur..skali lg mnambhkn snyuman d wjah Pak Bakar..kiro yola kalau darab RM18 skilo..dokek 1ribu sekor..mmg pueh hati  n perasaan bilo mmbelo barbados nih..xdapek po'e Pulau Barbados dapek belo biri2 dio pun jadila jang..:-))))


11 comments:

  1. Assalamu'alaikum wrmbth tuan,
    Biri biri barbados memang power. Pernah masuk kandang aku dulu. Sekali nampak macam kambing betul sebab bulunya lain daripada yang lain. Hehe

    UMM BARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com
    http://hargalembukorban2011.blogspot.com
    http://hargakambingboer.blogspot.com
    http://what-is-aqiqah.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blackbelly ni asalnya pulau barbados di kepulauan caribbean, dan pulau barbados mempunyai cuaca tropika sama dengan kita. Memang ngam, senang adapt.

      Delete
  2. Waalaikumussalam..Tp market dcni agk ssah nk cri sbb bsar sgt.trbeliak bji mata org kmpung dgr 1000sekor.hehe..btw bro fairul bela kmbg skrg brpe byk?..d area mne kndg tue?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang terbeliak jatuh bijik mata haha.. Harga biasa kambing pedaging untuk akikah ni 600 ke 750 kat tempat aku. Kl boleh 800 - 850.

      Delete
    2. tula bro alwi..market utk kmbing besar ni just utk mjlis besar ex.knduri kawen..utk akikah jrgla yg besar2..tp still bleh jual lg.aku nk bljar panggang kmbing wat kmbing panggang catering service.mcm bro fairul.market xde kite create market sndiri..haha

      Delete
    3. Bagus2. Aku ni kira kes reverse engineering la. Belajar cara nak survive jualkan kambing sambil belajar ternak kambing. Ada beberapa penternak di tempat ni tutup kandang walau kambing dah beratus sebab tak tahu nak jual macam mana.

      Insyaallah, ada usaha kita lakukan, yang selebihnya tawakal pada Allah.

      Kalau perasan, ini memang masalah orang islam di malaysia ni. Yang jadi nelayan orang melayu tapi yang kaya jual ikan siapa? Yang penat toreh getah siapa tapi yang kaya jual produk getah siapa pula? Yang penat tanam sawit siapa tapi yang kaya buka kilang sawit siapa? Banyak lagi. Jangan bela kambing orang islam dan kaya orang lain. Cukup la tu
      UMM BARAQAH RESOURCES
      http://kambinghalal.blogspot.com
      http://hargalembukorban2011.blogspot.com
      http://hargakambingboer.blogspot.com
      http://what-is-aqiqah.blogspot.com

      Delete
    4. Belah klang shah alam dan Kl ni memang sekarang tgh demam bakar kambing biri2 40kg untuk kambing golek. Kalo tuan Alwi boleh hasilkan bekalan kambing hidup berat 40kg secara konsisten memang cantik la

      UMM BARAQAH RESOURCES
      http://kambinghalal.blogspot.com
      http://hargalembukorban2011.blogspot.com
      http://what-is-aqiqah.blogspot.com
      http://hargakambingboer.blogspot.com

      Delete
    5. Akhi Fairul,tnggu lg 2 tahun bru ade kmbing 40kg kt kndg aku.haha..aku nk try barbados..akhi alwi dia fokus kpd kmbing kmpung..xmstahil utk kmpung cpai 40kg scra knsisten,R&D sdg giat djalankan oleh akhi alwi&co...

      Delete
  3. Kambing tak banyak. Tengah susun strategi penternakan semula. Misi jangka panjang nak bela sampai boleh keluarkan kambing aqiqah sendiri insyaallah. Sekarang ni nak bagi bisnes lain stabil dan mampu menyokong satu sama lain.

    Wallahu'alam. Sekarang memang besar cabaran jadi usaha dan akal kena banyak fikir macam mana nak sustain kambing.

    UMM BARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com
    http://hargalembukorban2011.blogspot.com
    http://hargakambingboer.blogspot.com
    http://what-is-aqiqah.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhammdulillah..at least long term plan is there..kne adapt bisnes dgn situasi smase.bru bleh survive..stuasi bisnes skunk amat mncabar,lmbat cket kne tinggal la dgn pesaing.hehe...gud luck bro2 skalian..

      Delete
  4. salam...sya pelajar ting3 dari smk keratong ...kami kene wat keje kursus tentang penternakan di keratong dalam subjek sejarah...kami memerlukan pengembala lembu @ kambing...jadi sya mencadangkan anda menjadi pengembala yg ingin kami temu bual... jika anda sudi saya akan bincang hal ini dngn guru saya untuk melawat kandang tuan,,..

    ReplyDelete